absentizem

Projekt »SKRB ZA ZDRAVJE OSEBNIH ASISTENTOV«, ki ga je na podlagi Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za promocijo zdravja na delovnem mestu v letu 2015 in 2016, finančno podprl Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije.

NAMEN PROJEKTA:
Na Zvezi paraplegikov Slovenije v okviru programa Osebna asistenca zaposlujemo osebne asistente, ki nudijo celovito skrb za izpolnjevanje vseh življenjskih potreb tetraplegikov. Njihovo delo zajema delovne naloge, ki so vezane na fizično pomoč uporabnikom pri vseh življenjskih potrebah.
Praktično usposabljanjeSamo zdrav posameznik lahko nemoteno in varno skrbi za drugega človeka. Zato je skrb za zdravje te skupine zaposlenih na Zvezi zelo pomembna. S projektom osebne asistente izobražujemo o pravilnem in varnem načinu dela s tetraplegiki, pri čemer je poudarek na pravilnih tehnikah in položajih telesa med dvigovanjem in obremenitvami delavca. Izobraževanje zajema tudi pravilno uporabo tehničnih pripomočkov (dvigala), da se njihov namen uporabe maksimalno izkoristi, saj se s tem zmanjšujejo obremenitve delavca. Ta izobraževanja so zelo pomembna, ker lahko dolgoročno za takega delavca pomenijo manj težav s hrbtenico in boleznimi povezani z njo. Na Zvezi osebne asistente zaposlujemo s pomočjo Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (Javni razpis za sofinanciranje programov za samostojno oziroma samostojnejše življenje invalidov za obdobje 2015 do vključno 2018). Dobra usposabljanja za delo in pomoč pri soočanju s stresom na delovnem mestu so tako ključnega pomena za kakovostno opravljeno delo, zadovoljne zaposlene in uporabnike.
Sobno dvigalo - nepogrešljiv pripomoček pri transferjihZdravstvena ocena tveganja za delovno mesto osebni asistent je bila primerna začetna usmeritev za načrtovanje projekta Skrb za zdravje osebnih asistentov. Ocena stopnje zdravstvene ogroženosti za nalezljive bolezni je 3 (od 5), bolezni zgornjih okončin in hrbtenice pa 4 (od 5). Ročno premeščanje težkih bremen (teža tetraplegika) predstavlja resno grožnjo za zdravje naših osebnih asistentov. Ker želimo zagotoviti našim uporabnikom stalno in kakovostno osebno asistenco, zaposlenim pa zadovoljstvo na delovnem mestu, moramo poskrbeti za to, da tveganje za okvaro hrbtenice in zgornjih okončin zmanjšamo. Z načrtovanimi aktivnostmi poskušamo doseči ta cilj.
Prizadevamo si za izboljšanje zdravja in dobrega počutja zaposlenih na delovnem mestu. Z vlaganjem v promocijo zdravja na delovnem mestu bodo pridobili tako delodajalec, zaposleni osebni asistenti in uporabniki.

Vsebina projekta v letih 2015 in 2016:
Z aktivnostmi projekta iz leta 2013 in 2014 bomo nadaljevali tudi v letu 2015 in 2016. Za osebne asistente načrtujemo delavnico o krepitvi telesnega zdravja, izobraževanje o zdravem življenjskem slogu in krepitvi duševnega zdravja. V skrbi za zdravje osebnih asistentov smo se v letih 2015 in 2016 odločili v projekt vključiti tudi uporabnike programa osebna asistenca. Osebni asistenti izvajajo storitve osebne asistence, njihovo delovno mesto je na domovih uporabnikov, pri katerih delajo oz. kjerkoli, kjer se ti uporabniki nahajajo. Z vlaganjem v promocijo zdravja na delovnem mestu bodo pridobili tako zaposleni kot uporabniki. Bolniška odsotnost osebnega asistenta ne pomeni le stroška za delodajalca ali ZZZS. Vpliva na prihodek zaposlenega, hkrati pa pomeni strošek tudi za uporabnika osebne asistence. Uporabnik v času bolniške odsotnosti asistenta ne ostane le brez asistence osebe, ki ji zaupa. Ker potrebuje pomoč pri vseh življenjskih opravilih se mora največkrat zateči k drugim alternativam osebne asistence. Skrb za fizično kondicijoUporabniki asistence se velikokrat ne zavedajo, da lahko tudi sami pripomorejo k izboljšanju zdravja svojega asistenta in zelo pomembno vplivajo na njegovo počutje, ob tem pa na kakovost izvajanja asistence. S prilagoditvijo dela, delovnega mesta, spoštovanjem zaposlenega, lahko veliko pripomorejo k boljšemu počutju osebnih asistentov. V letu 2015 in 2016 bomo v okviru projekta zato ozaveščali uporabnike osebne asistence o pomenu zdravja in dobrega počutja osebnih asistentov.
Ciljna javnost:
Osredotočili smo se na kritično ciljno javnost – osebne asistente, ki 40 ur tedensko nudijo pomoč tetraplegikom pri vseh dnevnih ali nočnih opravilih in aktivnostih. Delovno mesto osebnih asistentov je na domovih uporabnikov, pri katerih delajo. Osebni asistenti imajo različne stopnje izobrazbe (od II. do VII. stopnje). Ocenjujemo, da je povprečna starost zaposlenih osebnih asistentov med 30 in 45 let. Glede na povprečno starost in izobrazbo zaposlenih usposabljanja in vsa izdana gradiva prilagajamo ciljni skupini.
Uporabniki so osebe, ki za gibanje uporabljajo invalidski voziček in pri vseh življenjskih opravilih potrebujejo pomoč druge osebe. Prihajajo iz cele Slovenije.

Delovno srečanje osebnih asistentov ob koncu leta 2015
Usposabljanje osebnih asitentov10. decembra 2015 se je 43 osebnih asistentov, zaposlenih v programu Osebna asistenca, družilo, izobraževalo in pripravljalo na nove izzive na delovnem srečanju, ki ga je Zveza organizirala v okviru projekta »Varovanje zdravja osebnih asistentov.« Projekt je na podlagi Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za promocijo zdravja na delovnem mestu v letu 2015 in 2016 finančno podprl Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije.
Delovno srečanje je bilo tokrat organizirano v prostorih FIHO in sejni dvorani Dobre hiše. Po uvodnem pozdravu predsednika Zveze paraplegikov Slovenije Daneta Kastelica, strokovne vodje programa Osebna asistenca, Špele Šušteršič, in strokovne delavke v programu Osebna asistenca, Hane Ermenc, smo na srečanju spregovorili o načrtih za prihodnje leto. Poudarili smo pomen varovanja zdravja za kakovostno opravljanje osebne asistence in za dobro počutje zaposlenih ter uporabnikov.
Predavanje Polone KramarPo uvodu so udeleženci poslušali predavanje in opravljali izpit iz varstva pri delu, ki je prav tako pomemben vidik varovanja zdravja zaposlenih. Po premoru so osebni asistenti aktivno sodelovali pri predavanju o komunikaciji in reševanju konfliktov, ki ga je pripravila Polona Kramar, univerzitetna diplomirana psihologinja, specialistka zakonske in družinske terapije. Osebnim asistentov je predstavila različne načine odzivanja v konfliktnih situacijah in poudarila pomen načina komunikacije za zmanjševanje stresa na delovnem mestu.

Vtisi z delovnega srečanja uporabnikov osebne asistence
sončni vikend v Pineti - september 2015 - Tanja Kordić Planko
Priprave na podaljšani konec vikenda, čas v slovo poletja, čas, morda letošnjega še zadnjega brezskrbnega sončenja. Prtljago skrbno zlagam v avto in v mislih preverjam, če imava s sabo vse, kar nujno potrebujeva. Hladilna torba, hitro pripravljena hrana, mastni sendviči, maslo, mleko, sadje in kava, ki sicer ne spada vanjo. Ni pomembno. Prepolna potovalka. Ni prostora, da bi vanjo stlačila še bundo, zato jo kar odložim na zadnji sedež. Bunda, halo? Ja, pri invalidnih osebah namreč nikoli ne veš, kdaj se jim izza hrbta približa hlad, senca, mrzel veter, proti kateremu zaradi mirujočega položaja telesa pravzaprav ne morejo storiti nič. Prehlad, krči, lahko samo še poslabšajo njihovo veliko bolj občutljivo splošno počutje, zato previdnost nikoli ni odveč. Postavim rampe in brez težav peljem v avto povsem nov električni voziček, težak približno 19.000 evrov. Z varnostnim pasom pripnem svojega sopotnika, zaprem vrata, obrnem ključ in že obračam na parkirišču v smer najinega potovanja. Iz štajerskega konca proti Ljubljani in še dlje, mimo slovenskega primorja, preko Dragonje na ozemlje naše sosednje države (Hrvaške), proti Novigradu. Čeprav sva si oba želela, da čim prej prispeva na cilj, sva si za potovanje vzela dovolj časa za umirjeno vožnjo z dvema postankoma na počivališčih ob avtocesti, za kavo, za cigaret, saj na žalost oba uživava v tej nezdravi razvadi. Z glasbo, s prepevanjem, s pogovorom sva si popestrila čas neizbežnega skupnega druženja v avtu. Uporabnik  in njegov osebni asistent. Srečanje in usposabljanje v PinetiNa pot v Pineto, v dom začasnega, v intervalih izmenjujočega dopustniškega bivanja invalidov, naju je namreč povabila Zveza paraplegikov Slovenije, ki je organizirala obvezno izobraževanje uporabnikov. Tema – uspešna medsebojna komunikacija z osebnim asistentom. Čeprav med sabo nisva čutila zevajočih lukenj v sporazumevanju, sva se z veseljem odzvala povabilu. Na nek način pa sva to izobraževanje dojemala tudi kot srečanje invalidov, osebnih asistentov, strokovnih sodelavcev Zveze in pričakovala odprto diskusijo o težavah s katerimi se vsakodnevno srečujemo. Saj veste, kako je, več glav več ve, širjenje izkušenj, prijateljskega kroga, spoznavanje drug drugega. Polna nostalgije (spomini na mladostne norije, veseljačenja do jutranjih ur, nočnega kopanja, spanja na plaži, prve zaljubljenosti, kepice sladoleda …) in želja po novih doživetjih, sva za sabo puščala mesta, naselja, kolono vozil in se približevala cilju, na kar so naju opominjala zorana rdečkasta polja, olivni nasadi, vinogradi, vonj soli, pogled na morje. Prihod, parkiranje na praznem makadamskem parkirišču, daje slutiti, kar sva predvidevala. IzletSlovo vročih poletnih dni, prihod bogato rodne jeseni, zavite v jutranjo in večerno meglo. Mir. Špela nas je že nestrpno čakala, zavedala se je namreč, da nas čaka prijetno druženje, saj je vsak človek vesel menjave okolja, pa čeprav samo za tri dni. Bila sva prva, kar je posledično pomenilo boljšo izbiro sob. Pritličje, z direktnim izhodom na zunanjo skupno teraso. Priročno udobno. Na mojo žalost se predavanja ni udeležilo veliko uporabnikov, saj sem sama pri sebi pričakovala najmanj polovico teh, ki uporabljajo pomoč osebne asistence. Udeležba ni zadovoljila mojih želja. Pa nič zato, malo število ljudi je omogočilo sproščeno sedenje okoli miz in lažjo organizacijo prostega časa. Petek je  bil namenjen zbiranju, nameščanju, medsebojnemu poznavanju, ob polno obloženi mizi iz mešanih »košaric« lastnih želja, za vsakega nekaj. Sproščanje, družabne igre, smeh, sprehodi, popolna individualna izbira. Sobota, čas dopoldanskega predavanja univerzitetne diplomirane psihologinje, gospe Polone Kramar iz zakonskega in družinskega inštituta. V opisovanje vsega, kar smo slišali, se ne bom spuščala, saj bo po vsej verjetnosti še potekalo kakšno predavanje namenjeno uporabnikom na to temo. Morda bi izpostavila dejstvo, da je za uspešno medsebojno komunikacijo pomembno, da prevzamemo odgovornost za tisto, kar sporočamo. Da poudarimo, da gre za naše lastne misli, mnenja, stališča, občutke, da omenjamo konkretna dejstva in da zares nikoli ne prestopimo meje medsebojnega spoštovanja. Po kosilu je večina udeležencev odšla na obalo, nekateri izmed njih smo izkoristili popoldan za počitek in vsesplošno lenarjenje.  Zvečer smo se, v gosjem redu, odpravili na sprehod v mesto. Pot ob obali do mesta je zelo lepo urejena, asfaltirana, skratka dostopna vsakomur. Na vsake toliko časa so na voljo klopce, lokali, urejeni prostori za opazovanje morja, sončnega zahoda, marine. Romantično. Nedelja je za naju predstavljala dan vračanja, za druge še en sproščen dan nastavljanja soncu.

Vsebina projekta v letih 2013 in 2014:
Projekt smo načrtovali tako, da smo s pregledom obstoječih podatkov ocenili potrebe zaposlenih osebnih asistentov. Pregledali smo različne podatke o zaposlenih (osebne mape zaposlenih, evidence o bolniški odsotnosti z dela, podatke o zdravju, pridobljene na zdravniških pregledih) in določili cilje projekta. Naš projekt temelji na dejavnosti za preprečevanje tveganja, ki je, zaradi specifike dela osebnih asistentov, visoko. Slušatelji na Zvezi paraplegikovV sklopu načrtovanja projekta smo med zaposlenimi izvedli kratko anketo s katero smo preverili, kakšne delavnice in izobraževanja potrebujejo za krepitev svojega fizičnega in psihosocialnega zdravja. Ugotovili smo, da potrebujejo tako znanja o pravilnem delu s tetraplegiki kot znanja o krepitvi samopodobe in nenasilni komunikaciji za preprečevanje stresa, slabega počutja in obremenjenosti, ki jih lahko povzroča delo osebnega asistenta. Prav tako so zaposleni izrazili željo, da se bolj povežejo in okrepijo odnose med njimi, saj bodo tako lažje pomagali drug drugemu pri spopadanju s stresom in obremenjenostjo na delovnem mestu.
Praktične delavnice za pravilno delo s tetraplegiki in brošura s praktičnimi nasveti bodo obsegale različna področja skrbi za zdravje osebnih asistentov. Asistente bomo seznanili z različnimi vajami za krepitev in raztezanje mišic, poučili jih bomo o varnem dvigovanju bremen (ne premikaj se sunkovito, ne steguj se predaleč, ne suči telesa, bodi blizu bremena) primerni obleki in obutvi za delo, počitku med delom, varovanju pred virusi in bakterijami in podobno. Da bi zmanjšali pogost vzrok za odsotnost z dela – obolenje križa, moramo poskrbeti, da bodo naši osebni asistenti poznali pravilne tehnike ročnega premeščanja bremen in pravilnega prepogibanja.
Praktično usposabljanje na srečanju v SemičuKer breme posledic poškodb in okvar hrbtenice nosijo delodajalec, delavec in uporabnik, bomo naredili vse potrebno, da se zavarujemo pred škodljivimi vplivi neustreznega izvajanja delovnih nalog. Ker nimamo možnosti avtomatizirati in mehanizirati načina dela, moramo osvestiti in usposobiti osebne asistente, da bodo pozorni na varovanje svojega zdravja.
Pomemben vidik varovanja zdravja osebnih asistentov vidimo tudi v interviziji. Intervizija je "metoda učenja, pri kateri mala skupina kolegov s podobno stopnjo profesionalne usposobljenosti in delovnih izkušenj vodi supervizijo s pomočjo vprašanj, ki se porajajo v njihovem delovnem okolju. Intervizija je torej vrsta supervizije, v kateri nobeden od sodelujočih ne prevzame stalne vloge supervizorja." (Hanekamp 1994: 503) Na intervizijskih srečanjih bodo osebni asistenti spodbujali drug drugega, sodelovali, iskali rešitve za težave pri delu, lažje ugotovili, kakšne potrebe po usposabljanju imajo, na katerih področjih dela in skrbi za zdravje potrebujejo pomoč (fizično, psihosocialno zdravje).

Delovno srečanje zaposlenih v programu Osebna asistenca - maj 2014
Etična načela in varno delovno okolje
26. maja 2014 smo na Zvezi v okviru projekta »Skrb za zdravje osebnih asistentov,« organizirali srečanje zaposlenih v programu Osebna asistenca. Projekt je na podlagi Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za promocijo zdravja na delovnem mestu v letu 2013 in 2014 finančno podprl Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Srečanje v prostorih ZvezeProgram srečanja je bil pester. Na začetku so nekateri zaposleni opravljali izpit iz varstva pri delu, nato pa je vse zaposlene, na Zvezi je v programu Osebna asistenca skupaj s strokovnima delavkama zaposlenih že krepko čez 40 oseb, pozdravil predsednik Dane Kastelic. Zaposleni v programu smo nato razmišljali o Kodeksu etičnih načel v socialnem varstvu, o varovanju osebnih podatkov in ohranjanju psihičnega in fizičnega zdravja na delovnem mestu. Izpostavili smo nekaj praktičnih primerov, kako čim bolj poskrbeti za varno delovno okolje, tako v pravnem kot zdravstvenem smislu, in si razdelili za delo nepogrešljiva zaščitna sredstva – rokavice in razkužila.
Skupina zaposlenih je srečanje zaključila z vajami za pozitivno samopodobo in samozavest, druga skupina pa se je udeležila dvourne vodene praktične delavnice na temo pravilnega in varnega dela ter ohranjanja zdravja na delovnem mestu.


Delovno srečanje zaposlenih v programu Osebna asistenca – september Semič 2014
Delavnici prve pomoči in varovanja zdravja pri delu
Zveza je 26. septembra 2014 v Domu paraplegikov v Semiču organizirala jesensko delovno srečanje zaposlenih v programu Osebna asistenca. Srečanje smo organizirali v okviru projekta »Skrb za zdravje osebnih asistentov«, ki ga je na podlagi Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za promocijo zdravja na delovnem mestu v letu 2013 in 2014 finančno podprl Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije.
Usposabljanje v SemičuSrečanja se je udeležilo 30 zaposlenih v programu Osebna asistenca. Pri organizaciji programa srečanja smo upoštevali predloge in želje zaposlenih, ki so jih izrazili na preteklih srečanjih. Osebni asistenti so se razdelili v dve skupini in aktivno sodelovali pri zanimivih delavnicah. Na prvi delavnici so osvežili znanje prve pomoči s poudarkom na oživljanju, uporabi avtomatskega defibrilatorja ter pomoči pri krvavitvah in ob zadušitvi. Na drugi delavnici so praktično preizkusili, kako varno dvigovati in premeščati uporabnike, kako se pripraviti na delo in med delom varovati svoje zdravje.
Zaposleni so bili z delavnicama zadovoljni, v vprašalniku ob zaključku celodnevnega srečanja so ocenili, da so se veliko naučili, dobili mnogo uporabnih nasvetov in drug z drugim med druženjem izmenjali veliko koristnih izkušenj.

Srečanje »Osebni asistent, poskrbi za svoje zdravje!" - november 2013
V okviru projekta smo konec novembra 2013 za osebne asistente v Semiču organizirali srečanje »Osebni asistent, poskrbi za svoje zdravje!«.
Nekaj strnjenih misli o srečanju
Praktično usposabljanje osebnih asistentovOsebni asistenti smo na srečanje prišli iz vseh vetrov Slovenije - Gorenjske, Dolenjske, Notranjske, Štajerske, Koroške, Pomurja, Primorske, Krasa. In ravno zato nam je bilo letošnje srečanje v Semiču pravi izziv.
Prva delavnica je bila namenjena fizičnemu segrevanju telesa. Mojster za fitnes nam je v telovadnici strokovno razložil, predstavil, demonstriral preprost sklop vaj, za katere ne potrebujemo nobenega telovadnega orodja, le kup dobre volje in dobro notranje zavedanje, da moramo osebni asistenti še posebej paziti na svoje telo. Zelo poučno, praktično, koristno. Ob vaji Pozdrav soncu, smo  še posebno pozornost posvetili dihanju, ki je zelo pomembno za globinsko sprostitev telesa in duha.
Srečanje s težje gibalno oviranimi uporabnikiSledila je delavnica o masaži. V grobem: masaža je koristna za počutje, stimulira, obnavlja kožne celice, sprošča mišice, odstranjuje napetost, »vozle«, ki nastajajo zaradi kopičenja potlačenega stresa, napačne telesne drže …  Predstavljena nam je bila klasična, ročna oz. venska masaža celega telesa. Pri njej s posebnimi prijemi, z masažnimi tehnikami (gnetenjem, glajenjem, tresenjem, vtiranjem, udarjanjem) ugodno vplivamo na zdravje celotnega organizma. Zelo dobro, zelo uporabno! Pri tej delavnici smo se tudi sproščeno smejali, kar je tudi dobro.
Po krajšem premoru je bila na vrsti delavnica o interviziji. Motivacija je že nekoliko padla, zato je predavateljica v grobem predstavila metodo izkustvenega učenja, ki pomaga v skupini razčleniti, razrešiti problem, ki nas bremeni na delovnem mestu. Osebni asistenti smo dobili domačo nalogo, da dobro preštudiramo zapiske o interviziji in se nato zanjo tudi praktično, aktivno odločimo.
Odlično izpolnjen in vsestransko poučen dan!